Snížená imunita: jak posílit oslabenou imunitu

Řada nemocí – od obyčejného nachlazení až po některé druhy rakoviny – by se nám vyhnula, pokud bychom měli dostatečně silnou imunitu. Ačkoli žijeme v blahobytu a netrpíme nedostatkem, moderní životní styl se na stavu naší obranyschopnosti negativně podepisuje. Co způsobuje sníženou imunitu a jak ji posílit?

Pro sníženou imunitu se dokonce používá odborný název – imunodeficience. Člověk, který trpí nedostatečnou obranyschopností organismu je mnohem náchylnější k infekcím. V souvislosti se sníženou imunitou se hovoří o řadě nemocí: o alergiích, astmatu, ale také o vzniku bradavic.

Jak funguje imunita

Obranyschopnost organismu mají v těle na starosti bílé krvinky. Těch je několik druhů. Nejvíce bílých krvinek tvoří tzv. lymfocyty. Důležité jsou také makrofágy, které – laicky řečeno – zjišťují, zda buňky patří do našeho těla. Pokud makrofág identifikuje buňku jako cizorodou, pohltí ji a zničí. Tělo si zároveň začne pro tuto cizorodou buňku vytvářet protilátky.

V případě poruchy imunity rozlišujeme dva základní druhy: primární (vrozenou) a sekundární (získanou). Sekundární porucha imunity se objevuje v průběhu života a je častější než primární. Příčinou snížené obranyschopnosti organismu mohou být některé nemoci, jako je např. cukrovka nebo AIDS. Za sníženou imunitu ovšem mohou i negativní vlivy současného života: nekvalitní potraviny, nedostatek pohybu, znečištění, stres, kouření apod.

Posilte sníženou imunitu

Snížená imunita oslabuje organismus, který je pak náchylnější k infekcím. Nedostatečná obranyschopnost usnadňuje práci různým virům, které pak mají volnější pole působnosti. Vyplatí se proto imunitu posilovat.

  • Vitamíny – doplňte především vitamín A, B, C a D. Nejlepší je samozřejmě z čerstvého ovoce a zeleniny. Na vitamín C je bohatý např. rakytník, citrusy, ale také jablka nebo brambory.
  • Vhodná strava – kvalitní vitamíny a minerály, které vám pomohou posílit zdraví, najdete v luštěninách, celozrnném pečivu. Sáhněte po kvalitních tucích, kysaných mléčných výrobcích.
  • Pohyb a vzduch – imunitu posílíte pravidelným pohybem na čerstvém vzduchu. Vypravte se do lesa, proběhněte se, projeďte se na kole.
  • Bez stresu a cigaret – kouření imunitu oslabuje, proto ho omezte. Negativně na naši obranyschopnost působí také stres. Naučte se proto zvládat vše s nadhledem.
  • Zázrak jménem hlíva ústřičná – podle odborníků na zdravou výživu je hlíva ústřičná opravdu zázrakem a dokáže posílit naši imunitu. Uvařit z ní můžete například výbornou polévku.




Štítky: , , , ,

1 Komentář

  1. na zlepšení imunity mám vyzkoušené brát hlívu

Přidejte svůj komentář

Předem děkujeme za váš komentář